دوشنبه ، 04 ارديبهشت 1396
روستاي سنگي وركانه
روستاي سنگي وركانه
روستاي سنگي سيمين
روستاي سنگي سيمين
دره مرادبيگ
دره مرادبيگ
باغ موزه دفاع مقدس
باغ موزه دفاع مقدس
آرامگاه بوعلي سينا
آرامگاه بوعلي سينا
آرامگاه باباطاهر
آرامگاه باباطاهر
برج بيد كرپه
برج بيد كرپه
حمام حاج آقا تراب
حمام حاج آقا تراب
 
توقف
کمينه   
مركز در يك نگاه

بهجت عباسي

مسئول  مركز روابط عمومي و اطلاع رساني

شرح وظایف مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی

اجرای سیاستهای اطلاع رسانی دولت، همکاری با رسانه های جمعی جهت انعکاس مناسب عملکردهای بخشهای مختلف، پاسخگویی به ابهام ها، تهیه و اجرای طرحهای تبلیغاتی سازمان، اجرای مناسب مراسم ها و مناسبت ها، ایجاد حسن رابطه بین کارکنان ومسئولان دستگاه مربوط، نظارت بر انتشارات ونشریات دستگاه، مدیریت پایگاه های اطلاع رسانی و افکارسنجی عمومی ودستگاهی از جمله اهم فعالیت های روابط عمومی سازمانهای دولتی است که در ماده 2 آیین نامه نحوه فعالیت، وظایف و اختیارات روابط عمومی دسنگاههای اجرایی مصوب 23/2/1386 هیأت وزیران به آنها اشاره شده است

 

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در قالب 2 معاونت و 5 اداره با شرح وظایف ذیل در حوزه های ارتباطات، اطلاع رسانی، امور فرهنگی، تبلیغات و انتشارات و آموزش و معرفی ایفای نقش می نماید.


1.           
معاونت ارتباطات و اطلاع رسانی

1.1-         اداره رسانه

 

واحد ارتباط با خبرگزاری ها و مطبوعات:

 

1- تنظیم، اطلاع رسانی و برگزاری نشست ها و کنفرانس های خبری سازمان

2- تهیه، تنظیم و صدور اطلاعیه، بیانیه، جوابیه و مواضع رسمی سازمان

3- پاسخگویی به سوالات و مراجعات خبرنگاران و اصحاب رسانه و ارائه اطلاعات مورد نیاز با لحاظ نمودن سطح و طبقه بندی اخبار و اطلاعات سازمان
4- 
تهیه فیلم، عکس و گزارش خبری از مراسم ها و برنامه های سازمان

5- پوشش خبری و رسانه ای نشست ها، دیدارها و نمایشگاه ها، جشنواره ها و رویدادهای داخلی و خارجی سازمان

6- بررسی مستمر اخبار و رویدادهای سازمان در خبرهای روزانه مطبوعات، خبرگزاری ها و فضای مجازی

 7- ارسال اخبار سازمان برای رسانه ها براساس آیین نامه مدون

8- شناسایی و بررسی وضعیت خبرگزاری ها و مطبوعات به لحاظ تاثیرگذاری، تیراژ و میزان مخاطب

 9- بررسی درخواست های مصاحبه با رییس و معاونان سازمان و اولویت بندی آن ها

10- دریافت محورها و سوالات اصلی مصاحبه ها و تنظیم پاسخهای پیشنهادی

11- هماهنگی های لازم به منظور حضور رییس و معاونان سازمان در خبرگزاری ها و مطبوعات

12- کنترل اخبار منتشره سازمان در رسانه ها

13- تهیه بانک اطلاعاتی خبرنگاران، خبرگزاری ها و مطبوعات

14- انجام هماهنگی های لازم برای انجام سفرهای رسانه ای خبرنگاران به استان های کشور

15- رصد روزانه اخبار سازمان و تهیه بولتن خبری روزانه


واحد ارتباط با صدا و سیما:

1- رصد اخبار سازمان در شبکه های رادیویی و تلویزیونی

2- بررسی ظرفیت های خبری و تولیدی صدا و سیمای جمهوری اسلامی برای حضور سازمان در رسانه ملی

3- دریافت محورها و سوالات و هماهنگی حضور رییس سازمان و معاونان در برنامه های مختلف صدا و سیما

4- تهیه فیلم برنامه های حضور سازمان در صدا و سیما و تحویل به واحد سمعی و بصری برای آرشیو

5- بررسی درخواست های مصاحبه با شبکه های مختلف صدا و سیما

6- تشکیل کار گروه های مشترک برای احصاء ظرفیت ها و برنامه ریزی به منظور ارتقاء همکاری سازمان با معاونت های صدا، سیما، برون مرزی، سیاسی و ... رسانه ملی

 

واحد ارتباط با رسانه های خارجی:

1بررسی تقاضاهای رسانه های خارجی و رسیدگی به مکاتبات اداره کل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

2- هماهنگی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در موارد لزوم اداره کل حراست سازمان به منظور بررسی وضعیت رسانه های متقاضی گفتگو با مقامات سازمان و یا تهیه گزارش از اماکن وابسته

3- هماهنگی و رسیدگی به تقاضاهای رسانه های بین المللی برای گفتگو با رییس و مقامات مسئول سازمان

4- تهیه فیلم و مستندات خبرهای سازمان در رسانه های خارجی و تحویل به واحد آرشیو

 5- رصد خبرگزاری ها و روزنامه های بین المللی و تهیه بولتن های دوره ای 

 6- برنامه ریزی برای تاثیر گذاری در فضای رسانه های خارجی به منظور معرفی جاذبه های گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی کشور

 

واحد روابط عمومی الکترونیک ودرگاه سازمان

1- تشکیل دبیرخانه شورای درگاه سازمان، برگزاری جلسات و پیگیری مصوبات

2- تدوین دستورالعمل به روزرسانی درگاه الکترونیکی سازمان و نظارت بر فرایند به روزرسانی 

3- تشکیل کار گروه محتوایی درگاه الکترونیکی سازمان با مشارکت نمایندگان معاونت های ستادی و واحدهای تابعه سازمان

4- بهره گیری از آخرین دستاوردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در انتقال اخبار و ارائه خدمات از طریق درگاه الکترونیکی سازمان

5- رسیدگی به پیام های مردمی واصله از طریق پست الکترونیکی درگاه الکترونیکی سازمان

6- به روزرسانی بانک شماره های تلفن همراه و پست الکترونیکی مخاطبان سازمان به صورت گروه بندی شده و ارسال مستمر پیام ها و سرخط اخبار  از طریق پیامک و نامه های الکترونیکی

  

واحد آموزش و پژوهش

1- دیده بانی اقدامات روابط عمومی در ستاد و استان ها و تطبیق و ارزیابی آن بر مبنای سند سیاست خبری سازمان

 2- تهیه گزارش های تحلیلی ادواری (ماهانه- فصلی- سالانه) از وضعیت سازمان در میان افکار عمومی برای ارایه به مدیران ارشد سازمان

3- تحلیل و بررسی اخبار رسانه ها پیرامون رویکردها، فعالیت ها و برنامه های سازمان به صورت هفتگی و تهیه گزارش برای رییس سازمان

4- سنجش افکار عمومی درون و بیرون سازمان به منظور بازیابی مسایل و ارایه راهکار به مدیران سازمان 

5- برگزاری کارگاه های آموزشی برای فعالان رسانه ای حوزه های مرتبط با وظایف سازمان با هدف ارتقای سطح دانش روزنامه نگاران

6- برگزاری دوره های آموزشی و تهیه بولتن های کاربردی برای ارتقای دانش دست اندرکاران روابط عمومی سازمان در سراسر کشور

 

2-1-  اداره روابط عمومی:

واحد مناسبت ها و مراسم:

1- برنامه  ریزی و برگزاری مراسم ها و برنامه های مناسبتی، مذهبی و ملی در داخل و خارج سازمان

2- برنامه ریزی، تمهید مقدمات و اعمال ملاحظات فرهنگی، تبلیغاتی و تشریفاتی در برنامه های رییس سازمان

3- انجام کلیه هماهنگی ها با واحدهای مرنبط به منظور برگزاری برنامه ها

4- مکاتبه با نهادها و دستگاه ها به منظور اخذ تسهیلات و امکانات

5- نظارت بر نصب بنر ، پوستر و آگهی ها و ... و تبلیغات محیطی مراسم

6- هماهنگی با قاری، مجری و گروه های هنری برای حضور در برنامه ها

7- هماهنگی برای تامین هدایا، اقلام و ... در برنامه ها

واحد سمعی و بصری:

1- ثبت و ضبط کلیه مراسم ها و برنامه های سازمان (صوتی و تصویری)

2- پیاده سازی،تایپ، نمونه خوانی و ویرایش کلیه سخنرانی های ریاست سازمان

3- بهره برداری فعال از نمایشگر تلویزیونی سازمان

 4- مدیریت سالن اجتماعات سازمان مرکزی

5- آرشیو برنامه ها و مراسم های سازمان به صورت موضوعی و طبقه بندی شده

6- سفارش تولید تیزرها، نماهنگ ها و وله های تصویری برای مراسم های مرتبط

7- مستندسازی چند رسانه ای رویدادهای سازمان و برنامه ریزی برای تولیدات مرتبط

  

واحد تبلیغات و خدمات هنری:

1- ارائه خدمات تبلیغاتی به معاونت های سازمان و واحدهای تابعه مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی براساس دستورالعمل تبلیغات

2- انجام کلیه خدمات گرافیکی شامل طراحی پوستر، بنر و سایر اقلام تبلیغاتی و همچنین صفحه آرایی منشورات مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی

3- طراحی اقلام تبلیغاتی مصرفی از قبیل هدایا، اوراق اداری، تابلوهای اعلانات، تابلوهای راهنما و ...

  

واحد امور استان ها و مراکز وابسته

1- نظارت بر عملکرد روابط عمومی ادارات کل استان ها و مراکز وابسته به سازمان براساس شرح وظایف و دستورالعمل های ابلاغی

2- اخذ گزارش های ادواری از عملکرد استان ها و واحدهای تابعه، ارزیابی فعالیت ها وارائه گزارش 

3- برنامه ریزی به منظور برگزاری گردهمایی های فصلی مسئولین روابط عمومی استان ها

4- برگزاری جلسات هفتگی مسئولین روابط عمومی مراکز وابسته و پیگیری مصوبات

5- تهیه و تنظیم گزارش ها و تمهید مقدمات سفرهای ریاست سازمان به استان ها

6- ارزیابی عملکرد استان ها و مرکز وابسته و انتخاب روابط عمومی برتر

واحد ارتباطات مردمی:

1- برنامه ریزی برای برگزاری نشست های حضوری و مجازی رسیدگی به مسائل مردم با حضور رییس و معاونین سازمان

2- بهره برداری از سامانه ارتباطات مردمی و رسیدگی 24 ساعته به تماس ها و مکاتبات مردم

3- اخذ پیشنهادات، انتقادات و تقدیرنامه های مردم و انعکاس به واحدهای مرتبط

4- ارجاع شکایات به دفتر بازرسی، رسیدگی به شکایات وکنترل عملکرد و سایر حوزه های مرتبط 

5- استقرار میز خدمت و رسیدگی به مراجعات حضوری مردم

6- ارایه گزارش مستمر ادواری ارزیابی از نقاط ضعف و قوت، نارساییها، کمبودها و مشکلات به رییس و معاونین سازمان

 

 2.  معاونت امور فرهنگی

2.1 اداره برنامه ریزی فرهنگی

واحد تولیدات فرهنگی:

 

1- برنامه ریزی و حمایت از تولید محصولات فرهنگی متنوع برای معرفی میراث فرهنگی کشور، صنایع دستی و جاذبه های گردشگری ایران 

2- نظارت بر اجرای دستورالعمل تولیدات فرهنگی سازمان ( ارزیابی کارشناسی تقاضاهای تصویربرداری از بناهای فرهنگی، محوطه های تاریخی و ... و صدور مجوزهای لازم )

3- برنامه ریزی برای برگزاری جشنواره ها، فستیوال ها و مسابقات عکس، فیلم و ... در حوزه های تخصصی سازمان

4- برنامه ریزی برای برگزاری نشست ها و مجامع فرهنگی به منظور معرفی موارد مرتبط با حوزه های تخصصی سازمان

5- برنامه ریزی برای ارائه آموزش های عمومی به منظور صیانت از میراث فرهنگی کشور

  

واحد انتشارات:

1- گردآوری، تامین، حفظ و نگهداری منابع اطلاعات فرهنگی، کتب و نشریات تولیدی

 2- سفارش ، تالیف و ترجمه، گردآوری، تهیه، تدوین، چاپ و نشر آثار مکتوب حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران و کشورهایی مرتبط با حوزه فرهنگی ایران در زمینه های گوناگون 

3- تلاش برای ترویج فرهنگ گردشگری و حفاظت و صیانت از آثار فرهنگی و ترویج مصرف صنایع دستی در میان اقشار گوناگون جامعه از طریق نشر

4- پرداختن به پیشینه هنر مکتوب ایران از طریق اجرای طرح های کلان نشر (انتشارآثار نفیس) با بهره گیری از آثار نفیس گنجینه های موزه های کشور

5- افزایش بهره وری  بخش خصوصی با شناسایی توانمندی های شاغلین حوزه نشر از طریق نشر آثار مکتوب 

6- برگزاری نشست های فرهنگی در حوزه نشر مرتبط با اهداف و وظایف سازمان 

7- تشکیل دبیرخانه، انتخاب ناشرین برگزیده بخش خصوصی، مولفان و مترجمان (در حوزه فعالیت های سازمان) و اعطای جایزه ملی

8- ایجاد فروشگاه ویژه ارائه و فروش انتشارات و محصولات فرهنگی سازمان در تهران و مراکز استان ها

 9- ایجاد و به روزرسانی صفحه ویژه انتشارات در پرتال سازمان

  

 واحد ارتباطات فرهنگی:

1- راهبری دبیرخانه شورای برنامه ریزی امور کودک و نوجوان، تشکیل جلسات و پیگیری مصوبات

2- راهبری دبیرخانه کمیسیون همکاری های مشترک سازمان و وزارت آموزش و پرورش و پیگیری مصوبات

3- پیگیری وظایف و تعهدات سازمان در ستادها و مجامع فرهنگی

4- برنامه ریزی برای ارتقاء همکاری سازمان با سایر نهادهای فرهنگی کشور

  

2.2          - اداره نظارت بر نمایشگاه ها وجشنواره ها

1- تشکیل کار گروه هماهنگی نمایشگاه ها و جشنواره های سازمان، راه اندازی دبیرخانه و پیگیری مصوبات

2- تدوین تقویم نمایشگاهی سازمان

3- تدوین دستورالعمل اجرایی و استانداردهای برگزاری نمایشگاه ها و جشنواره ها در سطح سازمان

4- تدوین ضوابط و شرایط واگذاری موضوعات نمایشگاهی به بخش خصوصی

5- ارزیابی، نیازسنجی و ارتقای مهارت های کارکنان در برپایی نمایشگاه ها و برگزاری جشنواره ها

6- ارزیابی طرح های ارائه شده برای صدور مجوز برپایی نمایشگاه

7- گردآوری اطلاعات، راه اندازی و به روزرسانی صفحه اختصاصی امور نمایشگاه ها در پرتال سازمان

8- سازماندهی و هماهنگ کردن فعالیتهای  فرهنگی نمایشگاهی

9- برنامه ریزی، تمهید مقدمات و اجرای نمایشگاه ها و هفته های فرهنگی در داخل و خارج از کشور

10- سیاست گذاری برای مشارکت و حمایت از برپایی نمایشگاه های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری توسط سازمان های مردم نهاد و بخش خصوصی

11- تشکیل ستاد ویژه برای برگزاری نمایشگاه ها و جشنواره های ملی سازمان

12- تشکیل دبیرخانه ستادهای بزرگداشت هفته میراث فرهنگی، هفته صنایع دستی، هفته گردشگری، جشن جهانی نوروز، هفته دولت و سایر مناسبتهای ملی مرتبط با سازمان